Kundetilfredshedsundersøgelser er en god måde at få feedback fra kunderne på. De kan hjælpe dig med at forstå kundernes behov og ønsker, identificere muligheder for kunderne eller endda give dig indsigt i kunderne, som kan styrke dine markedsføringskampagner. I dette blogindlæg vil vi gennemgå nogle af de mest almindelige spørgsmål, der findes i kundetilfredshedsundersøgelser, og give dig tips til, hvordan du får din undersøgelse til at skille sig ud fra de andre!

Start med det grundlæggende

– Hvad er din kundetilfredshedsscore?

– Hvor sandsynligt er det, at du vil anbefale vores produkt/service?

– Hvad kan vi gøre bedre næste gang?

Ved at spørge kunderne om deres kundeoplevelse vil du kunne forstå, om der er mulighed for forbedringer, eller hvor godt virksomheden opfylder kundernes behov og forventninger. Du bør også stille spørgsmål, der kan hjælpe dig med at finde ud af, om kunden var tilfreds med andre aspekter af deres køb, f.eks. forsendelse, leveringstider osv. På denne måde får du ikke blot alle de oplysninger, der er nødvendige for en grundig analyse, men disse svar kan også påvirke fremtidige markedsføringsbeslutninger!

Inddrag dem ved at stille åbne spørgsmål

– Hvor tilfreds var du med kundeservicen?

– Hvilke af vores produkter har du købt senest?

Åbne spørgsmål giver kunderne mulighed for at svare med deres egne ord, hvilket gør dem mere tilbøjelige til at være ærlige. Du kan også stille åbne spørgsmål, der opfordrer kunderne til at uddybe deres svar og give detaljeret feedback! I stedet for at spørge “Hvorfor kunne du ikke lide det?” kan du f.eks. følge op ved at sige “Fortæl mig mere om din oplevelse” eller blot lade dem vide, at de frit kan skrive alle andre kommentarer eller forslag ned, som de måtte have haft! Disse tips vil være med til at sikre, at alle kundeindsigter opfanges korrekt. Dette er især vigtigt i forbindelse med kundetilfredshedsundersøgelser, da nogle kunder måske ikke ønsker, at andre omkring dem skal vide, hvad de mener om et produkt/en vare , især hvis de ikke har nydt det.

Stil opfølgende spørgsmål

– Hvor tilfreds var du med kundeservicen?

Opfølgningsspørgsmål kan hjælpe med at få mere detaljeret feedback fra kunderne, som måske er blevet overset i den første kundetilfredshedsundersøgelse. Et opfølgende spørgsmål kunne f.eks. være: “Hvordan var din oplevelse, da du kontaktede kundeservice?” Denne form for åbent spørgsmål vil give dig adgang til alle mulige værdifulde oplysninger og give dig indsigt i, hvad kunderne virkelig mener om kundeservice! Det er også vigtigt at stille denne type spørgsmål for at forstå, om der er nogle almindelige spørgsmål eller tilbagevendende problemer med kundeservice. Hvis det er tilfældet, er det måske på tide at investere i at uddanne medarbejderne bedre – alle fortjener trods alt gode kundeoplevelser!